4 ting du ikke må misse på årsopgørelsen 2020

Årsopgørelsen 2020 er snart over os, og det er tid til at se, om man skal have penge tilbage i skat eller skal betale en restskat.

Årsopgørelsen 2020 er snart over os, og det er tid til at se, om man skal have penge tilbage i skat eller skal betale en restskat. Hvis du vil undgå at skulle have penge op af lommen, så kommer her 4 ting, du ikke må misse lige netop i år.

Indlægget er en reklame for TaxHelper.

2020 har været en meget usædvanligt år med Corona-nedlukning, hjemmearbejde osv. Så der er flere fradrag, man skal være særligt opmærksomme på netop denne gang.

Denne artikel vil gå igennem de 4 vigtigste og til sidst se på hvilke fradrag, du selv kan få:

  1. Kørselsfradraget er ikke automatisk i år
  2. Arbejdsværelse under Corona, giver det fradrag?
  3. Over 107.000 boliger er købt/solgt i 2020, og her kan være flere fradrag at hente
  4. Corona har budt på virksomhedskonkurser, og det kan man få fradrag for

Gratis investeringsplan

Reklame

Norm Invest er den nemmeste måde at investere på. Du starter med en gratis investeringsplan, der sikrer, at din investering passer til dig.

Gør som +85.000 andre og få styr på din risikoprofil med en gratis investeringsplan fra Norm Invest.

Kørselsfradraget er ikke automatisk i år

For mange af de 1,4 millioner dansker, der bruger kørselsfradraget, plejer SKAT at udregne det automatisk baseret på din bopæl og din arbejdsgivers adresse. Men i 2020 er intet, som det plejer.

Under første lockdown arbejdede hele 40% af befolkningen hjemme, og derfor har kørslen til og fra arbejde være meget anderledes end tidligere. Så SKAT har valgt at slå den automatisk udregning fra. Derfor skal op til 1,4 mil. danskere nu selv finde rundt i fradraget, fordi de fleste stadig har kørt noget f.eks. inden lockdown d. 12. marts.

Så hvad gør man nu? Der er grundlæggende 3 muligheder:

  1. Man prøver sig selv frem. Så skal man have styr på kørselsraterne, om man bor i yderkommune, og om der er andre omstændigheder, der kan forhøje ens fradrag
  2. SKAT siger de vil komme med en ny løsning, men vi ved ikke så meget om den endnu
  3. Man kan bruge online værktøjer som f.eks. Tax Helper, der står for udregning og indrapportering af ens fradrag

Arbejdsværelse under Corona, giver det fradrag?

Mere end nogensinde før har folk indrettet sig til at arbejde hjemmefra. Og mange har også indrettet deciderede arbejdsværelser, men kan man egentlig få fradrag for det?

Det korte svar er “muligvis”, men SKAT har desværre flere strenge kriterier, man skal være opmærksom på såsom:

  • Først og fremmest så skal det være en permanent indretning. Dvs. hvis du blot har opsat det under et par måneder med Corona-nedlukning, så er det ikke tilstrækkeligt
  • Dernæst skal rummet være indrettet, så det ikke KAN bruges privat. Dermed er det faktisk ligegyldigt, om du bruger det privat, for det må ikke kunne bruges privat
  • Derudover er det også påkrævet, at du faktisk bruger en væsentlig del af din arbejdstid i værelset inden for normale arbejdstider. Her er 1-2 timer om dagen ikke nok, da godkendte eksempler ligger på mindst 4-6 timer om dagen

Lad os kigge på et godkendt eksempel fra SKAT for at sætte ovenstående krav lidt i perspektiv. En borger havde indrettet et værelse specifikt til at øve og indspille musik. Han havde samtidigt udstyret det med mange store musikinstrumenter og lydisoleret hele værelset. Derfor blev det af SKAT anset for at være udelukkende egnet til udøvelse af musik, hvormed fradraget blev givet.

Hvis man har ret til fradrag, så kan det udregnes som værelsets udgifter som el, varme, leje, ejendomsskat og udstyr dertil.

Over 107,000 boliger er købt/solgt i 2020, og her kan være flere fradrag at hente

Mens danskerne arbejdede hjemme, blev mange træt af deres lejligheder og boliger, så hele 107.000 boliger er blevet købt og solgt, hvilket er 22% mere end 2019. Der var samtidigt også gang i salget af sommerhuse over sommeren, da folk ikke kunne komme på store udenlandsrejser.

Når man køber og sælger bolig, er der flere mulige fradrag, der ikke automatisk bliver rapporteret til SKAT. Dvs. at man selv skal angive dem på sin årsopgørelse. Det gælder bl.a.:

  • Garantiprovision: Garantiprovision er et form for gebyr, som en bank tager f.eks. i forbindelse med en omlægning af et realkreditlån. Det skyldes, at mens det nye lån bliver anmeldt til staten, såkaldt tinglyst, så stiller banken en garanti for lånet
  • Difference-renter: Når du omlægger/indfrier et lån kan realkreditinstituttet opkræve disse renter som en slags kompensation for, at du indfrier lånet før tid
  • Pantebrevsgaranti: Pantebrevsgaranti er en slags forsikring, man kan tegne for at sikre sig imod, at man ikke kan betale lånet tilbage rettidigt
  • Boliglånsgaranti: Garantien beskytter dig og din familie i tilfældet af, at en af jer går bort eller bliver invalid. Så dækker den restgælden på lånet for den afgåede/invalide
  • Renter på refusionsopgørelsen: I nogle tilfælde kan køberen overtage sælgers lån og skal derved på refusionsopgørelsen skrive de renter, sælger har betalt på købers vegne

Her er det vigtigt, at man har dokumentation for gebyrerne f.eks. gennem ens lånedokumenter.

Corona har budt på virksomhedskonkurser, og det kan man få fradrag for

Hvis iværksætterdrømmene eller familieklenodiet ikke kom helskinnet igennem Coronakrisen, så kan der være et lille plaster på såret i form af et fradrag. 

Fradraget er relevant for dem, der har startet eller ejet aktier/anparter i en virksomhed, som er lukket eller solgt videre med et tab. Det kan blive til ret store beløb, hvor f.eks. en borger fik et fradrag på 1.750.000 kr. for hans tab, da hans virksomhed måtte lukke.

Der findes grundlæggende to forskellige scenarier, hvori man kan få fradraget. Det første er, hvis man har startet en virksomhed selv eller med andre og så har måtte lukke den ned igen senere. Udover Corona-lukninger, så har der i de sidste par år været en bølge af folk med IVS-virksomheder, som mange nu har måtte lukket fordi IVS’er ikke tillades fra slutningen af 2021.

Det andet scenarie er, hvis man har købt sig ind i et selskab og senere solgt sine aktier/anparter videre til en lavere pris, end det du købte dem for. Derved har man haft et tab på sine aktier, og det kan man få fradrag for. 

For begge scenarier er det blot vigtigt, at dette ikke omhandler børsnoterede virksomheder, da tab herved typisk bliver rapporteret automatisk af børsen. Selve fradraget er de penge, man har tabt. Dvs. hvis du starter et selskab ved at skyde 40.000 kr. ind, og det så går konkurs, så får du et fradrag på 40.000 kr.

Hvad med sikkerheden? Tax Helper har godt styr på den del.

Se hvilke fradrag du selv kan få

Der findes over 20 forskellige fradrag man selv skal rapportere til SKAT. Og den fradragsjungle kan være uigennemsigtig og svær at navigere.

Derfor har vi i Tax Helper lavet en let og intuitiv platform, hvor du nemt kan se, om du kan få fradraget og komme hele vejen i mål med at få rapporteret dit fradrag til SKAT. Det tager ikke mere end 15 minutter og folk får i gennemsnit 2.704 kr. tilbage i skat. 

Prøv det gratis på taxhelper.dk.

Nordens største kryptobørs

Reklame

Firi Nordens største kryptobørs

Investér i krypto, nemt og sikkert hos Firi.
Det tager 3 minutter at oprette dig.

Investering i kryptovaluta indebærer risiko, og du skal være over 18 år.

Smid en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.